ETNİK BİR KİMLİK OLARAK HEMŞİNLİLER

Postby hagop » 03 Jul 2007, 01:04

Galiba gecenlerde baska bir askadas da Abhazyali Hemsinlilerin oralara ne zaman gittiklerini sordu.

Onlar Rusya'ya 19cu yuzyilin ikinci yarisindan baslayarak Trabzon, Ordu, Carsamba (Canik) ve daha da az olarak Giresun, Fatsa ve Unye'den, gitmeye basladilar. Bu 1924'ye kadar surdu.
hagop
 
Posts: 270
Joined: 26 Jan 2007, 01:25
Location: Boston, USA

Ermeni-Hristiyan Hemşinli

Postby el-hemşini » 04 Jul 2007, 13:34

Yani pek de kesin konuşmak istemiyorum. Ben Hemşinliler konusunda otorite değilim, açıkçası bilgi birikimim de pek yeterli değil. Takıntılarım da yok Ermeni mi başka bir şey mi diye. Aslını inkar eden haramzadedir diye bir söz var Türkçe'de.
Bir topluluğun ne olduğunu anlamak için belki de ona değil komşusuna sormak gereklidir "bunlar kim" diye. Mesela Hemşinlilerin en yakın komşuları olan Lazlar bugün bile Ermeni kelimesini kullanır Hemşinlileri tanımlamak için.
Keza Türkler bile aynı fikirde. İnternetteki Türkçü site veya forumlara bakarsak Hemşinliler Müslüman Ermenilerdir. Eh bunu da azcık bir aşağılamayla yazarlar. Galiba Hemşinlilerin kendisi hariç herkes kim olduklarını biliyor.
Ama benim düşünceme göre Hemşinlilerle Ermenileri yüzde yüz aynı saymak da yanlış. Sanki en başından beri bu iki topluluğu ayıran bir şeyler olmuş. Yalnız Arap baskısı veya işgali değil bu kadar insanı anavatanından koparıp Karadeniz dağlarında saklanmaya iten şey. İster Hristiyan olsun, ister Müslüman olup Türkçe konuşsun ve isterse Müslüman olup Ermenice konuşsun bütün Hemşinlileri birbirine bağlayan şey "Hemşinli" olmaları. Bu da ilginç bir durum. Kilikyalı, İstanbul'lu, Kayseri'li Ermeniler için böyle bir şey sözkonusu değil. Hemşin adı Ermeni ulusu içerisinde farklı bir etnosu veya alt grubu veya böyle bir şeyi tanımlayan bir terim gibi. Açıkçası Hemşin konusu muamma.

Benim merak ettiğim bir şey daha var ayrıca. Ermeni Kilise kayıtları, mesela İstanbul Patrikhanesi veya Ecmiyadzin vb. Hemşinliler hakkında hiç mi bir şey söylemiyor??
el-hemşini
 

Postby el-hemşini » 04 Jul 2007, 13:38

Belki yalnızca saklama değildir, bilgi kirliliği ve ya bilgisizlik de etkili olmuş olabilir.



hagop wrote:El-hemsini arkadasim,

Kusuruma bakma, sana Ermenilerle Hristiyan Hemsinlilerin farkini sormamin cevabi bilinen bir soruyu sormak degildi ama etiketlere ve bunlarin algilanmasina dikkat cekmekti.

Hristiyan Hemsinlilerin Hemsinliligi ile Turkiyedekilerin Hemsinliligi arasinda fark var. Turkiyedekiler baska bir kimlikten gelme durumunu bildigimiz sebeplerden dolayi saklamak icin Hemsinliligi degisik bir kimlik olarak one cikariyorlar. Rusya'da bu yok.
el-hemşini
 

Postby Hayrik » 04 Jul 2007, 16:15

Benim merak ettiğim bir şey daha var ayrıca. Ermeni Kilise kayıtları, mesela İstanbul Patrikhanesi veya Ecmiyadzin vb. Hemşinliler hakkında hiç mi bir şey söylemiyor??

Tek tuk var. Bunlari tparliyarak turkceye kim cevirecek?
Okumusim, yalniz hemsinleler hakkinda diyil, butun bati Armenia koyleri hakinda bir yaziyi ki nasil, hangi koyden ne kadar insan osmanlasmis (oyle diyelim). Okumusim kui nasil gruplar olarak kacip carlik Rusyaya kacmislar. Okumusim ki nasil hristian hemsinlilerle ic ice yasamislar, ki nasil ermeniler onlari ''yari-yari'' ermeni diyerek ad takmislar.
Hemsinliler, buyuk capda islamlasmis ermeniler arasainda (butun Anadoluda) bir sekilde ermeni kimligi tasiyan tek grup dirlar.
Bir cok ermeniler kurdlestiler, daha fazlasi turklesdi (1915en once) ama hemsinliler kahramanca sakladilar ozelliklerini.
Hemsinliler hakkinda en fazla ermenice ve ingilizce yazilar vardir.
Hayrik
 
Posts: 193
Joined: 08 Mar 2007, 19:26

Postby el-hemşini » 04 Jul 2007, 16:36

Wallahi keske birileri tercume etse de biz de okusak.
Hayrik wrote:
Benim merak ettiğim bir şey daha var ayrıca. Ermeni Kilise kayıtları, mesela İstanbul Patrikhanesi veya Ecmiyadzin vb. Hemşinliler hakkında hiç mi bir şey söylemiyor??

Tek tuk var. Bunlari tparliyarak turkceye kim cevirecek?
Okumusim, yalniz hemsinleler hakkinda diyil, butun bati Armenia koyleri hakinda bir yaziyi ki nasil, hangi koyden ne kadar insan osmanlasmis (oyle diyelim). Okumusim kui nasil gruplar olarak kacip carlik Rusyaya kacmislar. Okumusim ki nasil hristian hemsinlilerle ic ice yasamislar, ki nasil ermeniler onlari ''yari-yari'' ermeni diyerek ad takmislar.
Hemsinliler, buyuk capda islamlasmis ermeniler arasainda (butun Anadoluda) bir sekilde ermeni kimligi tasiyan tek grup dirlar.
Bir cok ermeniler kurdlestiler, daha fazlasi turklesdi (1915en once) ama hemsinliler kahramanca sakladilar ozelliklerini.
Hemsinliler hakkinda en fazla ermenice ve ingilizce yazilar vardir.
el-hemşini
 

Postby hagop » 04 Jul 2007, 23:31

El-Hemsini,

Zaten hic birimiz otorite değiliz. Otorite bile olsaydik, otoriteler de yanilabiliyor. Mesele soru sormaya devam etmekte.

Ben saniyorum ki Hemsin tarihi hala mitoloji uzerinde cok odaklanmis durumda. Onca kisinin yer degistirmesi yalniz Bizans'in bilgisiyle ve onlarin yardimiyla olabilecek bir sey. Yani yanliz Arap baskisiyla olan bir reaksiyon degil. Halk yiginlarinin ise bunda soyleyecek sozu yok. Ortacagda Ermeni halki baska yerlerdekiler gibi serf, yani soylularin maliydi. Soylular nereye gitseler, onlar da gitmeye mecbur. Yani halkin bir kisminin cogunluktan su veya bu sebeple ayrilma veya kopma durumu hakkinda da bir bilgi yok. Evet, Rum Ortodoks veya Gurcu Ortodoks kiliselerine donen Ermeni soylulari (mesela Bagratuni soylu ailesinin bir kismi) ve bunlarin koyluleri hakkinda epey bilgiler var. Ama Hemsin'de Ermeni kilisesinden baska kilise yok. Burada 1600'lara kadar Ermeni piskoposlugu (Hacivanak'taki manastir kalintisi?) ve koy kiliseleri var. Daha sonra herhalde Hristiyan kalanlar azaldigi icin Trabzon'daki Ermeni piskoposluguna (Trabzon Kaymakli manastiri) baglaniyor. Azala azala 1915'te yalniz Elevitte bir miktar Hristiyan olarak kaliyor.

Ermeni kilise kayıtları Hemsin hakkinda epey kisitli. Bunun cok mantiki sebepleri var diye geliyor bana. Once, butun ucra yerler gibi Hemsin'den merkeze fazla bilgi gitmiyor (hele merkez yerelden Trabzon'a nakledilince). Kisa zamanda olan Islama gecis de herseyi muhakkak allak bullak etmistir. Bununla ilgili olarak 1630lardan sonra Hemsin'de el yazmasi kitap uretilmiyor; bu da daha az bilgi demek. Hemsin o zamanlarda Islama gecen yanliz yer degil. Coruh vadisinin Ermeniligi de o zamanlarda ihtida ediyor. Bir kismi da Katoliklige geciyor. Ayni zamada Osmanli-Iran savaslari onlarca yil devam ediyor. Bu savas cogunlukla Ermenilerin yasadigi yerlede suruyor (Erzurumla Karabag arasindaki topraklar) ve buralari bastan basa mahvoluyor. Onunla kalmayip, Osmanlilar, Sii Azeriler tarafindan idare edilen Iran'a karsi kendilerine destek olsun diye Sunni Kurtleri bugunku Irak'tan getirip dogu vilayetlerine toprak sahibi olarak yerlestiriyorlar. Ecmiyadzin Iran tarafinda kaldigindan zaten yapacagi bir sey yok. Istanbul patrikligi de bunca problemin altindan kalkabilecegi bir durumda degil. Karadeniz seridinde cogunlukla Hristiyan olan baska bir topluluk da kalmamisti. Iste simdi, Hemsin'in din degistirmesine ve bu konu hakkinda bilgi azligina bu acilardan da bakmamiz lazim.

Ermeni/Hemsinli etnik kokenlerine gelince. Hamam Amatuni ve taifesinin gocunden evvel de Hemsin'de Ermenilerin yasadigi verileri var. Gocten sonra da daha kucuk gocler oldugu bilgileri var. Ispirle 20ci yuzyila kadar devam eden kan bagliligi var. Yani senin dedigin gibi bir genetik izolasyon yok (kaldi ki yan yana yasayan ve tamamen baska kokenlerden gelen milletlerde bile tam bir genetik izolasyon yok). Simdi, Ermeni genetik dagarcigi diyeyim (uygun bir terim aklima gelmiyor) yuzyillardir epeyce sabit (yani genetik alintilar az). Hemsinlileri tam bilemiyorum, belki komsu Karadenizli topluluklardan biraz etkilendiler ama herhalde genelde sabittiler. Eger durum buysa, genetik olarak bu iki grubun onemli farkliliklari olmamasi gerekir. Ben Hemsinli degilim; tanidigim bir avuc kisi ve gordugum video ve resimlere gore diyebilirim ki genelde Hemsinliler Ermenilere benziyor. Bu tabii ki bilimsel bir sonuc olamaz. Keza baskalarinin oyle dusunmesi de. Ama tarihi veriler de eklenince ortaya yabana atilmayacak bir kani ortaya cikiyor.

Bütün Hemşinlileri birbirine bağlayan şeyin "Hemşinli" olmaları gozumlemesine ise tamamen katiliyorum. Hemsinliler hakkinda yazan Ermeni yazarlarin hemen hepsi ya Hemsinli ya da Hodocurlu. Bisiskyan, Dashyan, Hacyan, Torlakyan, Tumayants bunlardan bir kaci. O Hemsinliler de en azindan 2-3 kusak (genelde daha fazla) Hemsin'den uzaklasmis olan (genelde Trabzon veya Erzurum'da yasayan) insanlar. Eger onlar olmasaydi Hemsin hakkinda bu kadarini da bilemiyecektik. Koch vs gibi 19cu yy Avrupali seyyahlari veya bugunun Hemsin hakkinda yazan Batili bilim adamlari bile onlarin bilgisinden yararlanmislar.

Tabii ki Ermeniler arasinda Turkiye'deki Hemsinlilere en cok Rusya'daki Hemsinliler fiziksel olarak benziyorlar. Lehceleri de en yakini yine onlar. Onlarda da komsu Karadeniz kulturlerinden odunc alinan seyler ayni. Eger soy birligi gibi bir yakinlik olmasaydi, bunlar arasinda epey gozle gorunur farkliliklar olacakti. Iki taraftan da 19cu yuzyilin ilk yarisinda bile akrabaliklarinin idrakinda olan aileler var, birbirlerine (akrabaliklari artik o kadar yakin olmamasina ragmen) "hoparorti, kerorti" (emmioglu, dayioglu) diyen insanlar vardi. Dedigin gibi, Kilikyalı, İstanbul'lu, Kayseri'li Ermeniler niye Hemsinle o kadar ilgilensin ki? Onlar icin Kayseri, Kilikya vs. koyleri, oradaki akarabaliliklari onemli.

Ben bugun icin Hemsinlileri Ermenilerin bir alt etnosu olarak gormiyorum cunku, once Hemsinliler kendilerini oyle gormuyor. Yani, Hemsinliler en fazla kokenlerin Ermenilerle ayni oldugunu kabul ediyorlar. Bazen bunu bile uluorta yapamiyorlar. Cogunluk da, ya eskiden olmayan bir mustakil Hemsinli kimligini one cikariyor ya da bu kimligin aslinda Orta Asya'dan geldigini iddia ediyorlar (bilgi kirlenmesi ve bilgi yetersizligi, senin de dedigin gibi bir faktor ama ana faktor degil). Rusya'da da Hemsinlilik bir alt etnos olarak gorulmuyor. Keza Dersim'de de grup olarak Alevilige gecen Ermenilerde de bu yok. Ermeni halki da ayni sebepten bu gruplari birer alt etnos olarak gormuyor.

Son olarak herkes Hemsin tarihi hakkinda cok sey bilinmedigine mutabik. Bu kesin. Ama bilinenler hakkinda da son yillarda epeyi makale ve kitap cikti ve madem burada epey ilgi var, yazarlarin telif haklarini da cignemeden bazi yazilari burada en azindan orijinal olarak belki asabiliriz. Sonra da tercumesi hakkinda dusunuruz...tercume hic de kolay bir is degil.
hagop
 
Posts: 270
Joined: 26 Jan 2007, 01:25
Location: Boston, USA

Postby el-hemşini » 05 Jul 2007, 09:41

verdiğin bilgiler için sağol.
sanırım bazı şeyler yanlış anlaşılmış. veya anlatamadım. ya da en azından ben öyle bir şey ima etmedim.
mesela genetik izolasyondan bahsetmedim ben. hemşinlilerin bir alt etnos olması konusu ise bugüne has değil geçmişe dönük.
kilikyalı kayserili istanbullu ermeniler vb örneği ise yalnızca bir örnekti. bu insanlar niye hemşinlilerle ilgilenmiyor gibi bir şey söylemedim... bunu daha açık bir şekilde ifade etmek gerekirse dünya üzerinde ermenice konuşup hemşinliyim diyen bir grup insan var. burada kullanılan hemşinli kelimesi memlekete değil doğrudan kimliğe bir gönderme. (bu da benim fikrim değil,ermenistandan veya kafkasyadan doğu karadeniz bölgesine çalışmak için kaçak yollardan gelen bazı insanlar da hemşinliyim diye nitelemekteler kendilerini) amma velakin kilikyalı veya kayserili olan bir ermeni kilikyalıyım derken kimliğe değil coğrafyaya gönderme yapıyor.

elbette soru sormaya devam etmekte fayda var. bilgi paylaşımı ise gerçekten gerekli.
selamlar

hagop wrote:El-Hemsini,

Zaten hic birimiz otorite değiliz. Otorite bile olsaydik, otoriteler de yanilabiliyor. Mesele soru sormaya devam etmekte.

Ben saniyorum ki Hemsin tarihi hala mitoloji uzerinde cok odaklanmis durumda. Onca kisinin yer degistirmesi yalniz Bizans'in bilgisiyle ve onlarin yardimiyla olabilecek bir sey. Yani yanliz Arap baskisiyla olan bir reaksiyon degil. Halk yiginlarinin ise bunda soyleyecek sozu yok. Ortacagda Ermeni halki baska yerlerdekiler gibi serf, yani soylularin maliydi. Soylular nereye gitseler, onlar da gitmeye mecbur. Yani halkin bir kisminin cogunluktan su veya bu sebeple ayrilma veya kopma durumu hakkinda da bir bilgi yok. Evet, Rum Ortodoks veya Gurcu Ortodoks kiliselerine donen Ermeni soylulari (mesela Bagratuni soylu ailesinin bir kismi) ve bunlarin koyluleri hakkinda epey bilgiler var. Ama Hemsin'de Ermeni kilisesinden baska kilise yok. Burada 1600'lara kadar Ermeni piskoposlugu (Hacivanak'taki manastir kalintisi?) ve koy kiliseleri var. Daha sonra herhalde Hristiyan kalanlar azaldigi icin Trabzon'daki Ermeni piskoposluguna (Trabzon Kaymakli manastiri) baglaniyor. Azala azala 1915'te yalniz Elevitte bir miktar Hristiyan olarak kaliyor.

Ermeni kilise kayıtları Hemsin hakkinda epey kisitli. Bunun cok mantiki sebepleri var diye geliyor bana. Once, butun ucra yerler gibi Hemsin'den merkeze fazla bilgi gitmiyor (hele merkez yerelden Trabzon'a nakledilince). Kisa zamanda olan Islama gecis de herseyi muhakkak allak bullak etmistir. Bununla ilgili olarak 1630lardan sonra Hemsin'de el yazmasi kitap uretilmiyor; bu da daha az bilgi demek. Hemsin o zamanlarda Islama gecen yanliz yer degil. Coruh vadisinin Ermeniligi de o zamanlarda ihtida ediyor. Bir kismi da Katoliklige geciyor. Ayni zamada Osmanli-Iran savaslari onlarca yil devam ediyor. Bu savas cogunlukla Ermenilerin yasadigi yerlede suruyor (Erzurumla Karabag arasindaki topraklar) ve buralari bastan basa mahvoluyor. Onunla kalmayip, Osmanlilar, Sii Azeriler tarafindan idare edilen Iran'a karsi kendilerine destek olsun diye Sunni Kurtleri bugunku Irak'tan getirip dogu vilayetlerine toprak sahibi olarak yerlestiriyorlar. Ecmiyadzin Iran tarafinda kaldigindan zaten yapacagi bir sey yok. Istanbul patrikligi de bunca problemin altindan kalkabilecegi bir durumda degil. Karadeniz seridinde cogunlukla Hristiyan olan baska bir topluluk da kalmamisti. Iste simdi, Hemsin'in din degistirmesine ve bu konu hakkinda bilgi azligina bu acilardan da bakmamiz lazim.

Ermeni/Hemsinli etnik kokenlerine gelince. Hamam Amatuni ve taifesinin gocunden evvel de Hemsin'de Ermenilerin yasadigi verileri var. Gocten sonra da daha kucuk gocler oldugu bilgileri var. Ispirle 20ci yuzyila kadar devam eden kan bagliligi var. Yani senin dedigin gibi bir genetik izolasyon yok (kaldi ki yan yana yasayan ve tamamen baska kokenlerden gelen milletlerde bile tam bir genetik izolasyon yok). Simdi, Ermeni genetik dagarcigi diyeyim (uygun bir terim aklima gelmiyor) yuzyillardir epeyce sabit (yani genetik alintilar az). Hemsinlileri tam bilemiyorum, belki komsu Karadenizli topluluklardan biraz etkilendiler ama herhalde genelde sabittiler. Eger durum buysa, genetik olarak bu iki grubun onemli farkliliklari olmamasi gerekir. Ben Hemsinli degilim; tanidigim bir avuc kisi ve gordugum video ve resimlere gore diyebilirim ki genelde Hemsinliler Ermenilere benziyor. Bu tabii ki bilimsel bir sonuc olamaz. Keza baskalarinin oyle dusunmesi de. Ama tarihi veriler de eklenince ortaya yabana atilmayacak bir kani ortaya cikiyor.

Bütün Hemşinlileri birbirine bağlayan şeyin "Hemşinli" olmaları gozumlemesine ise tamamen katiliyorum. Hemsinliler hakkinda yazan Ermeni yazarlarin hemen hepsi ya Hemsinli ya da Hodocurlu. Bisiskyan, Dashyan, Hacyan, Torlakyan, Tumayants bunlardan bir kaci. O Hemsinliler de en azindan 2-3 kusak (genelde daha fazla) Hemsin'den uzaklasmis olan (genelde Trabzon veya Erzurum'da yasayan) insanlar. Eger onlar olmasaydi Hemsin hakkinda bu kadarini da bilemiyecektik. Koch vs gibi 19cu yy Avrupali seyyahlari veya bugunun Hemsin hakkinda yazan Batili bilim adamlari bile onlarin bilgisinden yararlanmislar.

Tabii ki Ermeniler arasinda Turkiye'deki Hemsinlilere en cok Rusya'daki Hemsinliler fiziksel olarak benziyorlar. Lehceleri de en yakini yine onlar. Onlarda da komsu Karadeniz kulturlerinden odunc alinan seyler ayni. Eger soy birligi gibi bir yakinlik olmasaydi, bunlar arasinda epey gozle gorunur farkliliklar olacakti. Iki taraftan da 19cu yuzyilin ilk yarisinda bile akrabaliklarinin idrakinda olan aileler var, birbirlerine (akrabaliklari artik o kadar yakin olmamasina ragmen) "hoparorti, kerorti" (emmioglu, dayioglu) diyen insanlar vardi. Dedigin gibi, Kilikyalı, İstanbul'lu, Kayseri'li Ermeniler niye Hemsinle o kadar ilgilensin ki? Onlar icin Kayseri, Kilikya vs. koyleri, oradaki akarabaliliklari onemli.

Ben bugun icin Hemsinlileri Ermenilerin bir alt etnosu olarak gormiyorum cunku, once Hemsinliler kendilerini oyle gormuyor. Yani, Hemsinliler en fazla kokenlerin Ermenilerle ayni oldugunu kabul ediyorlar. Bazen bunu bile uluorta yapamiyorlar. Cogunluk da, ya eskiden olmayan bir mustakil Hemsinli kimligini one cikariyor ya da bu kimligin aslinda Orta Asya'dan geldigini iddia ediyorlar (bilgi kirlenmesi ve bilgi yetersizligi, senin de dedigin gibi bir faktor ama ana faktor degil). Rusya'da da Hemsinlilik bir alt etnos olarak gorulmuyor. Keza Dersim'de de grup olarak Alevilige gecen Ermenilerde de bu yok. Ermeni halki da ayni sebepten bu gruplari birer alt etnos olarak gormuyor.

Son olarak herkes Hemsin tarihi hakkinda cok sey bilinmedigine mutabik. Bu kesin. Ama bilinenler hakkinda da son yillarda epeyi makale ve kitap cikti ve madem burada epey ilgi var, yazarlarin telif haklarini da cignemeden bazi yazilari burada en azindan orijinal olarak belki asabiliriz. Sonra da tercumesi hakkinda dusunuruz...tercume hic de kolay bir is degil.
el-hemşini
 

Postby hagop » 06 Jul 2007, 18:50

Dediklerini simdi daha iyi anliyorum, El-Hemsini. Tesekkurler.

Benim Hemsinli kimligi hakkindaki gorusum seninkiden cok farkli degil. Hemsinlilerde eskiden beri guclu bir hemsehrilik ve daha iyi anlatamiyorum, kulture ve birbirlerine baglilik duygusu diyecegim, var. Niye bu Hemsin'de diger yerlerden daha fazla, cevabini bilmiyorum. Sanirim senin Rusya'dan gelen Hemsinlilerde gordugun bu. Ama bana gore onlar baska bir kimlige gonderme yapmiyorlar, sizler ve kendileri arasinda kan bagi var demek istiyorlar. Insanlar 5-10 nesil icinde 3-4 defa da yer degistirmis oluyor (mesela Hemsin -> Trabzon -> Ordu veya Canik -> Abxazya -> Rusya) ve hala bizim aslimiz Hemsin'den gelmistir diyorlar (mesela bizim millet Hemsin milletidir vs. demiyorlar). Turkiye'de ise yukarida bahsettigimin uzerine ekstra olarak etnik veya alt etnik bir kimlik, bilincli ve dusunulerek insa edilmis durumda. Benim gordugum fark bu.

Saglicakla kal.
hagop
 
Posts: 270
Joined: 26 Jan 2007, 01:25
Location: Boston, USA

Postby fezile » 14 Jul 2007, 16:25

SAYIN AGOP BEY SİZ DE BÖYLE SÖYLÜOSANIZ BİZİMLE Bİ İŞİNİZ YOKTUR DEMEKTİR!!!
BİZE YOL GÖSTERECEK KİŞİLERE İHTİYACIMIZ VAR. GEREKİRSE BİZİ İKNA EDECEK.
NASIL HİRİSTİANSINIZ SİZ? İNCİLİ DA MI HİÇ OKUMADINIZ? İNCİLDE ANLATILAN *KAYBOLAN KUZU* BENZETMESİNİ HATIRLATAYIM SİZLERE. HEMŞİNLİLER ERMENİ MİLLETİNİN KAYBOLAN KUZULARDIR. SİZ NE OLARAK GÖRÜRSENİZ GÖRÜN. ER GEÇ BİZİ DE BULACAK BİRİSİ ÇIKAR.
[quote="hagop"]
Ben bugun icin Hemsinlileri Ermenilerin bir alt etnosu olarak gormiyorum cunku, once Hemsinliler kendilerini oyle gormuyor. Yani, Hemsinliler en fazla kokenlerin Ermenilerle ayni oldugunu kabul ediyorlar. Bazen bunu bile uluorta yapamiyorlar. Cogunluk da, ya eskiden olmayan bir mustakil Hemsinli kimligini one cikariyor ya da bu kimligin aslinda Orta Asya'dan geldigini iddia ediyorlar (bilgi kirlenmesi ve bilgi yetersizligi, senin de dedigin gibi bir faktor ama ana faktor degil). Rusya'da da Hemsinlilik bir alt etnos olarak gorulmuyor. Keza Dersim'de de grup olarak Alevilige gecen Ermenilerde de bu yok. Ermeni halki da ayni sebepten bu gruplari birer alt etnos olarak gormuyor.
fezile
 

Postby hagop » 15 Jul 2007, 09:09

Fezile kardesim,

Hemsinliler de her seyden once herkes kadar dusunme kapasitesi olan ve dusunen insanlar. Onlari bilinclendirecek tek sey onlarin tarihsel olaylara, kulturel ogelere vs. kusbakisi ve elden geldigince tarafsiz bakabilme durumuna gelmeleridir. Bu eksiklik Ermeniler icin de gecerlidir. Onun icin de ben burada hem bizim hem de sizin takintilariniz hakkinda yaziyorum. Gercekleri de tum ciplakligiyla gormeden bu kusbakisi goruntuyu elde edemezsiniz (cok bilmis gecinmeme ragmen ben her seyi goruyor veya biliyorum diye bir iddiam yok).

Simdi ben cikip da Orta Asya yalanlarina karsi baska yalanlarla karsilik vereyim, bu olacak sey mi? Yarin birileri benim yalanimi yakalamayacak mi? Diger yazinda iyi kotu Muslumaniz dedin. Din adami veya misyoner de degilim ki ben size din propagandasi yapayim. Hem kendi inanci olan birine niye din propagandasi yapayim? Hristiyanlik da Islam da Ermenilerce az veya cok zorlamayla kabul edildi. Benden "hayir" su veya bu dinde zorlama yoktur" gibi tarihsel olmayan ve absurd mesajlar beklenmesin. Eger bekleniyorsa, ben hic yazmayayim daha hayirli olur.
hagop
 
Posts: 270
Joined: 26 Jan 2007, 01:25
Location: Boston, USA

Postby el-hemşini » 16 Jul 2007, 10:01

sanırım Fezile hanım "Ermeniler gelsin bizi tekrar Hristiyan yapsın" demiyor. (Böyle bir şeyin mümkün olabileceğini zannetmiyorum zaten). Bu bayan yalnızca bir örnek verdi anladığım kadarıyla. Yeni Ahit'te geçen bir hikayedir verdiği örnek. Çok da bilinen bir hikayedir. Kaybolan kuzularını bulan bir çobanın sevincini anlatır. En azından ben öyle anımsıyorum. Bu hikayenin dini bir yanı veya anlamı olabilir. Elbetteki vardır. Amma velakin burada bu anlamda kullanıldığını sanmıyorum. "Kaybolan kardeşlerini (Hemşinliler) bulan diğer kardeşler (Ermeniler)" gibi bir şey galiba. Her neyse.

hagop wrote:Fezile kardesim,

Hemsinliler de her seyden once herkes kadar dusunme kapasitesi olan ve dusunen insanlar. Onlari bilinclendirecek tek sey onlarin tarihsel olaylara, kulturel ogelere vs. kusbakisi ve elden geldigince tarafsiz bakabilme durumuna gelmeleridir. Bu eksiklik Ermeniler icin de gecerlidir. Onun icin de ben burada hem bizim hem de sizin takintilariniz hakkinda yaziyorum. Gercekleri de tum ciplakligiyla gormeden bu kusbakisi goruntuyu elde edemezsiniz (cok bilmis gecinmeme ragmen ben her seyi goruyor veya biliyorum diye bir iddiam yok).

Simdi ben cikip da Orta Asya yalanlarina karsi baska yalanlarla karsilik vereyim, bu olacak sey mi? Yarin birileri benim yalanimi yakalamayacak mi? Diger yazinda iyi kotu Muslumaniz dedin. Din adami veya misyoner de degilim ki ben size din propagandasi yapayim. Hem kendi inanci olan birine niye din propagandasi yapayim? Hristiyanlik da Islam da Ermenilerce az veya cok zorlamayla kabul edildi. Benden "hayir" su veya bu dinde zorlama yoktur" gibi tarihsel olmayan ve absurd mesajlar beklenmesin. Eger bekleniyorsa, ben hic yazmayayim daha hayirli olur.
el-hemşini
 

Postby hagop » 17 Jul 2007, 08:48

Tesekkurler, el-Hemsini. Ben Fezile kardesimizi yanlis anladim, ozur dilerim. Simdi kendisine hak veriyorum. Ama hepimiz de elimizi tasin altina soksak olmaz mi?
hagop
 
Posts: 270
Joined: 26 Jan 2007, 01:25
Location: Boston, USA

Postby el-hemşini » 17 Jul 2007, 12:26

hagop wrote:...hepimiz de elimizi tasin altina soksak olmaz mi?


elbetteki bu gerekli. Ama masallarla uyutulan insanlar nasıl olup da el verebilir?
el-hemşini
 

Postby hagop » 18 Jul 2007, 10:32

Haklisin, masallarla uyutulan insanlar elini tasin altina sokmazlar ama burada bir suru uyanmis insan var. Sen gecenlerde Hemsince kelimeleri burada yazalim dedin, kimse uzerine almadi. Bunun cekinilecek, korkulacak bir tarafi da yok ki. Bugun Muzaffer Arici ve avanesi bile bu "oz Turkce" kelimeleri topluyorlar. Diger Hemsin sitelerinde de yuzlerce kelime asmislar. Valla ne diyecegimi bilemiyorum.
hagop
 
Posts: 270
Joined: 26 Jan 2007, 01:25
Location: Boston, USA

Postby el-hemşini » 19 Jul 2007, 09:48

sorun değil. biz de elimizdekiyle yetiniriz.
el-hemşini
 

PreviousNext

Return to Türkçe · Турецкий · Turkish · Թուրքերեն

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 1 guest

cron

Rambler's Top100